Dlaczego marketing mix nadal odgrywa ważną rolę?

Marketing mix to narzędzie, które pomaga markom zrozumieć, jakie elementy należy połączyć, by osiągnąć sukces. Postęp technologiczny sprawił, że standardowe metody i praktyki zmieniły się w niemal każdej branży. Marketing z pewnością nie jest wyjątkiem. Marketerzy mają obecnie dostęp do różnorodnych informacji. Korzystają z nowych narzędzi do profilowania klientów, sztucznej inteligencji i analizy odpowiedzi. Warto też wspomnieć o Big Data.

Skuteczna strategia marketingowa

Do kluczowych elementów marketing 4p możemy zaliczyć produkt, cenę, miejsce i promocję. Należy odpowiednio je połączyć, aby skutecznie promować wyjątkową wartość marki i wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm. 

To Jerome McCarthy po raz pierwszy zaproponował nowoczesną formę 4p w swoim podręczniku z 1960 roku. Od tego momentu wspomniane wcześniej elementy stanowią klasyczną metodę opisywania programów marketingowych.

Dlaczego marketing mix nadal odgrywa ważną rolę?

Produkt

Odnosi się do każdego produktu, który ma zaspokoić potrzeby i oczekiwania klienta docelowego. Może to być zarówno dobro materialne, takie jak ubranie, czy oprogramowanie, jak i wartości niematerialne, np. usługa lub doświadczenie.

Sprzedawca musi mieć zawsze jasną koncepcję celu danego produktu. Powinien wiedzieć, co odróżnia go od oferty konkurencji. Wtedy może z powodzeniem go sprzedawać. 

Obecnie coraz częściej kupujemy produkty w sklepach internetowych. Szukamy ich również w mediach społecznościowych. Dlatego oferowany produkt lub usługa muszą być konkurencyjne.

Cena

Mając konkretny produkt, należy określić jego produkt wśród odbiorców docelowych. Strategia cenowa jest jednocześnie sztuką i nauką. Obejmuje zarówno dane rynkowe i staranne obliczenia, jak i umiejętną równowagę. Marketingowcy muszą sprawdzić, kiedy cena będzie za wysoka, a kiedy za niska. W przeciwnym razie mogą zaszkodzić marce.

Warto pamiętać, że cena odnosi się nie tylko do wartości pieniężnej produktu, ale również do włożonego czasu lub wysiłku przez klienta, by skorzystać z oferty. 

Cena ma ogromny wpływ na przychody marki. Decyduje o zysku, podażu, popycie i kwocie, jaką mogą przeznaczyć  na promocję lub strategię marketingową. Dlatego jest jednym z najważniejszych elementów. 

Miejsce

Internet wprowadził nowe wyzwania, jeśli chodzi o sposoby dotarcia do klientów. Firma ma zapewnić łatwy i wygodny dostęp do produktu. Marketingowcy mają za zadanie umieścić odpowiedni produkt we właściwym miejscu, w dobrej cenie i dogodnym momencie. Powinni sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Gdzie robią zakupy potencjalni klienci?
  • Czy używają komputerów stacjonarnych lub urządzeń mobilnych?
  • Czy robią zakupy w sklepach stacjonarnych, czy internetowych?
  • Z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej?

Dlaczego marketing mix nadal odgrywa ważną rolę?

Promocja

Bardzo ważną rolę odgrywa też komunikacja marketingowa. Komunikaty wykorzystywane są przez public relations, reklamę, marketing bezpośredni, e-mail marketing, marketing w mediach społecznościowych i w promocjach sprzedaży. Marketingowcy zastanawiają się, w jaki sposób rozpowszechniać informacje o ofercie wśród grupy docelowej.

Teraz mogą łatwiej i skuteczniej promować produkty. Coraz ważniejszą rolę odgrywa personalizacja.

Potrzeby i oczekiwania klientów wciąż rosną. Dlatego marketingowcy wdrażają nowe metody promocji.