Dlaczego marketing mix nadal odgrywa ważną rolę?
Marketing mix to narzędzie, które pomaga markom zrozumieć, jakie elementy należy połączyć, by osiągnąć sukces. Postęp technologiczny sprawił, że standardowe metody i praktyki zmieniły się w niemal każdej branży. Marketing z pewnością nie jest wyjątkiem. Marketerzy mają obecnie dostęp do różnorodnych informacji. Korzystają z nowych narzędzi do profilowania klientów, sztucznej inteligencji i analizy odpowiedzi. Warto też wspomnieć o Big Data.
Skuteczna strategia marketingowa
Do kluczowych elementów marketing 4p możemy zaliczyć produkt, cenę, miejsce i promocję. Należy odpowiednio je połączyć, aby skutecznie promować wyjątkową wartość marki i wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm.
To Jerome McCarthy po raz pierwszy zaproponował nowoczesną formę 4p w swoim podręczniku z 1960 roku. Od tego momentu wspomniane wcześniej elementy stanowią klasyczną metodę opisywania programów marketingowych.
Produkt
Odnosi się do każdego produktu, który ma zaspokoić potrzeby i oczekiwania klienta docelowego. Może to być zarówno dobro materialne, takie jak ubranie, czy oprogramowanie, jak i wartości niematerialne, np. usługa lub doświadczenie.
Sprzedawca musi mieć zawsze jasną koncepcję celu danego produktu. Powinien wiedzieć, co odróżnia go od oferty konkurencji. Wtedy może z powodzeniem go sprzedawać.
Obecnie coraz częściej kupujemy produkty w sklepach internetowych. Szukamy ich również w mediach społecznościowych. Dlatego oferowany produkt lub usługa muszą być konkurencyjne.
Cena
Mając konkretny produkt, należy określić jego produkt wśród odbiorców docelowych. Strategia cenowa jest jednocześnie sztuką i nauką. Obejmuje zarówno dane rynkowe i staranne obliczenia, jak i umiejętną równowagę. Marketingowcy muszą sprawdzić, kiedy cena będzie za wysoka, a kiedy za niska. W przeciwnym razie mogą zaszkodzić marce.
Warto pamiętać, że cena odnosi się nie tylko do wartości pieniężnej produktu, ale również do włożonego czasu lub wysiłku przez klienta, by skorzystać z oferty.
Cena ma ogromny wpływ na przychody marki. Decyduje o zysku, podażu, popycie i kwocie, jaką mogą przeznaczyć na promocję lub strategię marketingową. Dlatego jest jednym z najważniejszych elementów.
Miejsce
Internet wprowadził nowe wyzwania, jeśli chodzi o sposoby dotarcia do klientów. Firma ma zapewnić łatwy i wygodny dostęp do produktu. Marketingowcy mają za zadanie umieścić odpowiedni produkt we właściwym miejscu, w dobrej cenie i dogodnym momencie. Powinni sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Gdzie robią zakupy potencjalni klienci?
- Czy używają komputerów stacjonarnych lub urządzeń mobilnych?
- Czy robią zakupy w sklepach stacjonarnych, czy internetowych?
- Z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej?
Promocja
Bardzo ważną rolę odgrywa też komunikacja marketingowa. Komunikaty wykorzystywane są przez public relations, reklamę, marketing bezpośredni, e-mail marketing, marketing w mediach społecznościowych i w promocjach sprzedaży. Marketingowcy zastanawiają się, w jaki sposób rozpowszechniać informacje o ofercie wśród grupy docelowej.
Teraz mogą łatwiej i skuteczniej promować produkty. Coraz ważniejszą rolę odgrywa personalizacja.
Potrzeby i oczekiwania klientów wciąż rosną. Dlatego marketingowcy wdrażają nowe metody promocji.